Saturday 5 March 2011

Pengenalan Kepada Jabatan Perdagangan Politeknik Ungku Omar

Jabatan Perdagangan Politeknik Ungku Omar  diperkenalkan mulai  tahun 1971 dengan menawarkan dua program iaitu  Program Diploma Akauntansi dan Sijil Pengajian Perniagaan.  Kemudian diikuti oleh Program Diploma Pengajian Perniagaan dan Diploma Kewangan dan Perbankan. Mulai Julai 2007, Jabatan Perdagangan telah memperkenalkan program baru iaitu Diploma Pengurusan Peruncitan diikuti Diploma Kewangan dan Perbankan Islam pada Julai 2009.
Bilangan pensyarah setakat ini adalah seramai 65 orang. Seramai 40 orang pensyarah memiliki ijazah sarjana manakala selebihnya berkelulusan ijazah sarjana muda dari universiti dalam dan luar negara. Jumlah pelajar semasa di jabatan ini adalah lebih kurang 1,200 orang. Jabatan Perdagangan dilengkapi dengan bilik makmal komputer, bilik simulasi peruncitan, pusat kegiatan pelajar, koperasi, dewan kuliah dan bilik tutorial.

VISI
Menjadi pusat kecemerlangan pendidikan dalam bidang Kejuruteraan, Perdagangan dan Teknologi Maklumat serta berazam melahirkan graduan yang berketrampilan, berakhlak mulia dan bertanggungjawab selari dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
MISI
Menghasilkan tenaga kerja separa profesional dan profesional yang berkualiti bagi menampung keperluan sektor awam dan swasta di Malaysia.
OBJEKTIF KUALITI
KECEMERLANGAN AKADEMIK
1.Memastikan kadar kelulusan bagi setiap program tidak kurang daripada 90% bagi setiap semester.
2.Berusaha memastikan sekurang-kurangnya 25% daripada pelajar yang lulus mencapai PNM 3.00 atau lebih untuk setiap program bagi setiap semester.
KECEMERLANGAN STAF
1.Memastikan setiap staf menghadiri kursus/menjalani latihan /seminar /bengkel/ persidangan / konvensyen / taklimat sekurang-kurangnya sekali setahun.
2.Memastikan Jadual Perancangan Latihan Staf dilaksanakan sekurang-kurangnya 85% dalam tempoh setahun.
KECEMERLANGAN PROSES1.Memastikan semua prosedur dilaksanakan dengan berkesan / mencapai petunjuk prestasi yang ditetapkan.

MOTTO
KOMITED UNTUK MENTRANSFORMASIKAN MODAL INSAN BAGI MENCAPAI KECEMERLANGAN PELAJAR DAN STAF.

No comments:

Post a Comment